
CASE NO 612/90 

IN THE SUPREME COURT OF SOUTH AFRICA 
(APPELLATE DIVISION) 

In the matter between: 

FINANCIAL MAIL (PTY) LIMITED 1st Appellant 

TIMES MEDIA LIMITED 2nd Appellant 

MICHAEL COULSON 3rd Appellant 

JIM JONES 4th Appellant 

KNL PUBLISHING (PTY) LTD 5th Appellant 

and 

SAGE HOLDINGS LIMITED 1st Respondent 

LOUIS SHILL 2nd Respondent 

CORAM: CORBETT CJ, VAN HEERDEN, KUMLEBEN, et 
GOLDSTONE JJA, et HOWIE AJA. 

DATE OF HEARING: 24 August 1992 

DATE OF JUDGMENT: 18 February 1993. 

J U D G M E N T 

/CORBETT CJ 



2 

CORBETT CJ: 

The parties concerned in this litigtion are the 

following: (1) Financial Mail (Pty) Ltd, first 

appellant and first respondent in the Court a quo, which 

is the proprietor of a weekly magazine, registered as a 

newspaper and known as the "Financial Mail"; (2) Times 

Media Ltd, second appellant/second respondent, which 

publishes the Financial Mail; (3) Mr Michael Coulson, 

third appellant/third respondent, who at the time of the 

proceedings in the Court a quo was the acting editor of 

the Financial Mail (in the absence of the editor, Mr 

Nigel Bruce, abroad); (4) Mr James (Jim) Jones ("Jones"), 

fourth appellant/fourth respondent, who at all relevant 

times was employed by the first appellant as a financial 

journalist and the senior assistant editor of the 

Financial Mail; (5) KNL Publishing (Pty) Ltd, fifth 

appellant/fifth respondent, the printer of the Financial 



3 

Mail; (6) Sage Holdings Ltd ("Sage"), first respondent 

and first applicant in the Court a quo, which is a South 

African corporation listed on the Johannesburg Stock 

Exchange and carries on business from its principal place 

of business in Johannesburg as a holding and investment 

company; and (7) Mr Hyme Louis Shill ("Shill") 

second respondent/second applicant, the chairman of and a 

substantial shareholder in Sage. 

At the time of the proceedings in the Court 

below Sage had two operating subsidiaries, Sage Financial 

Services Ltd ("Sage Financial") and Sage Property 

Holdings Ltd ("Sage Property"), both of which were listed 

companies. They, together with various other subsidia­

ries, formed the Sage group of companies. Sage 

Financial was engaged in the business of life assurance, 

mutual fund services, trust company and financial 

planning services and investment services. It held 

what were termed "strategic investments" in the Allied 



4 

Group Ltd ("Allied") and in the Rand Merchant Bank Ltd 

("Rand Bank"). Sage Property headed a large property 

group which managed or controlled assets totalling 

approximately Rl billion. Sage and its subsidiaries 

employed about 3000 persons and was said (in the founding 

affidavit) to have "a 25 year old record of strong long 

term profit growth, financial stability and business 

integrity". More than 50 per cent of the shares in Sage 

were owned by the Mines Pension Fund, the Rembrandt Group 

and Shill. 

On Tuesday, 11 September 1990 the respondents 

launched an urgent application in the Witwatersrand Local 

Division seeking interdicts restraining the appellants 

from publishing, disclosing or disseminating certain 

information concerning Sage and its business activities 

which was derived from sources said to be unlawful; and 

from publishing in the Financial Mail a certain article 

written by Jones concerning Sage and its business 



5 

activities. The matter came before Joffe J who, having 

heard argument on 11, 14 and 17 September, delivered a 

judgment on 25 September granting final interdicts, with 

costs. This judgment has been reported: see Sage 

Holdings Ltd and Another v Financial Mail (Pty) Ltd and 

Others 1991 (2) SA 117 (W). With leave of the Judge a 

quo, appellants now come on appeal to this Court, seeking 

a reversal of the decision of the Judge a quo. 

In the two years which have intervened since 

the granting of the interdicts the information and the 

draft article which was the subject-matter of this 

litigation have ceased to be pertinent or topical. The 

appeal is nevertheless being pursued because of the 

important legal issues which it raises, and also, I need 

hardly add, because of costs. 

The facts of the matter may be stated as 

follows. On 17 August 1990 an article entitled "Reading 

Between the Lines" and written by Jones appeared in the 



6 

Financial Mail. It is a wide-ranging and critical 

commentary upon the financial position of Sage and three 

of the themes to which it gives prominence are the 

possibility that Sage could be, or become, short of ready 

cash (or "cash-hungry", as the article puts it); the 

relationship between Sage and Allied; and a business 

venture in the United States of America embarked upon by 

Sage through the medium of an American subsidiary. 

Independent Financial Services ("Independent"). In 

accordance with what is termed "normal Financial Mail 

policy" a draft of the proposed article was submitted 

before publication to Shill and a Mr B Nackan ("Nackan"), 

an executive director of Sage, for comment. Discussions 

took place, certain corrections were made and comments 

were incorporated in the article. 

On 31 August 1990 Jones sent a copy of a 

further draft article which it was proposed would be 

published in the Financial Mail during the course of the 



7 

week commencing Monday, 3 September 1990. According to 

Shill, much of the information and many of the statements 

contained in this draft article (which I shall refer to 

by its exhibit number, "LS4") were inaccurate, untrue and 

defamatory and were calculated to have the effect of 

injuring the business status, reputation and goodwill of 

Sage. Shill was also "intrigued and disturbed" by the 

fact that certain of the information contained in the 

article was of the kind that would not ordinarily be 

available to the public or capable of being obtained by 

financial journalists through normal channels. 

After Shill had consulted with Sage's attorney 

a meeting was arranged between him (accompanied by his 

attorney) and Jones and Bruce, representing the Financial 

Mail. During this meeting it transpired that Jones had 

used information gleaned from a confidential document, 

which had been prepared by certain members of the 

management of Allied and had been submitted to the 



8 

executive committee of Allied, but rejected by it ("the 

Allied document"). The document never came before 

Allied's board and Allied never gave permission for it to 

be disclosed to third parties, apart from Shill, to whom 

a copy was sent in confidence. The Allied document was 

evidently critical of the relationship between Allied and 

Sage and recommended that this be terminated. It was 

marked "Strictly private and confidential". 

Shill informed Jones and Bruce of the 

confidentiality of the Allied document and pointed out to 

them that the use of "unsubstantiated information" of 

this nature would be severely damaging to Sage. The 

parties failed to agree upon a postponement of the 

publication of the article. Sage's attorney thereupon 

informed Bruce that unless first appellant undertook not 

to publish the article the Court would be approached for 

an urgent interdict to restrain publication. Bruce 

indicated that he wished to consult first appellant's 



9 

legal representatives. 

Immediately thereafter both sides, through 

their respective attorneys, consulted counsel and certain 

further negotiations took place between the parties and 

their legal representatives in counsel's chambers. 

During the course of these negotiations an additional 

source of information utilized by Jones in his article 

emerged. First appellant's counsel disclosed that his 

client was in possession of certain tape recordings of 

telephone conversations between Nackan and various third 

parties. Subsequent investigation revealed that an 

eavesdropping or tapping device had been secretly and 

unauthorisedly installed in the basement of Sage's 

premises which enabled conversations on the telephone 

line used by Nackan to be intercepted and tape-recorded. 

No other lines had been tapped. It is stated by Bruce 

and Jones that the appellants were in no way party to the 

making of these tapes and did not solicit them. Accord-



10 

ing to Jones, they were made available to him by a 

"confidential source", whose identity he was not prepared 

to divulge. At a certain meeting between the parties 

Bruce suggested (on hearsay information) a reason for the 

tapes having been made, but this was not substantiated. 

Be that as it may, the telephone-tapping was a reality 

and Jones candidly conceded (in an affidavit filed by 

appellants) that some of the information in the article 

LS4 was derived from these tapes. 

According to Shill, he was concerned and 

surprised by these revelations of how Sage's "privacy and 

confidentiality" had been breached and by the fact that 

the appellants wished to exploit these sources of 

information for the benefit of their publication and to 

the detriment of Sage's business status, reputation and 

goodwill. He also realized that Jones had "substantially 

misunderstood and misconstrued" certain "delicate 

negotiations" and other transactions which may have been 



11 

referred to "intermittently and cryptically" during the 

course of these tapped telephone conversations. 

In the negotiations which followed 

this latest revelation counsel expressed Shill's wish to 

have full access to Jones's next draft of the article in 

order to approve and vet it in all respects, including 

both fact and opinion. The Financial Mail representa­

tives were not prepared to permit such approval rights 

and late on the afternoon of 3 September negotiations 

broke down. 

Later, that evening, and after reconsidering 

the matter, Shill indicated that he would be prepared to 

accept the position that -

".... the applicants would approve the 

article only in order to see that its 

answers and views were fairly 

represented." 

In the result an agreement in principle was arrived at by 

the parties that evening. 



12 

On the following morning (4 September) the 

agreement was reduced to writing in the form of a 

handwritten document ("LS5") and thereafter the substance 

of LS5, with certain minor alterations, was incorporated 

in a letter dated 4 September 1990 and addressed by 

Sage's attorneys to appellants' attorneys ("LS6"). This 

letter reads: 

"This serves to confirm the following 

arrangement between Sage Limited and the 

Financial Mail. 

1. Financial Mail will not publish the 

draft article shown to Sage. 

2. Sage (Mr L Shill) and Allied (Mr N 

Alborough) will meet the Editor and 

journalist of Financial Mail on the 

morning of 7 September 1990 from 

llhOO to 13h00 at Sage headquarters 

and be interviewed concerning the 

relationship and state of affairs 

between Sage and Allied. 

3. Insofar as any question may require 

research, it will be researched and 

then answered. 

4. Sage may be interviewed concerning 



13 

non-Allied topics canvassed in the 

article and Sage will in is own words 

present its view and facts on these 

topics. 

5. The article will be an exclusive but 

Financial Mail is aware that Sage is 

about to issue a statement concerning 

industrial espionage. 

6. Before publication Sage will approve 

(vet) the article only in order to 

see that its answers and views are 

fairly represented." 

On the same day appellants' attorneys replied in the 

following terms ("LS7"): 

"We are in receipt of your letter of the 

4th September 1990. We are instructed to 

advise you as follows: 

1. Our client accepts that you have 

recorded the arrangement accurately. 

2. With regard to point 6, we confirm 

that it was agreed that the vetting 

will not mean that if your client is 

unhappy with the article as a whole, 

our client will be precluded from 

publishing. 

3. Kindly provide us with a copy of the 

press release in relation to Indus-



14 

trial espionage as soon it is avail­

able (by telefax if necessary)". 

The date for the interview referred to in par 2 

of the letter LS6 was chosen with a view to the fact that 

Sage's interim results for the six months ended 30 June 

1990 were due to be published on Wednesday, 5 September 

and it was envisaged that the interview would take place 

"against that background". Sage duly presented its 

interim results on 5 September and the interview took 

place on Friday 7 September as arranged. The latter was 

tape-recorded by agreement between the parties and a 

transcript thereof (an exhibit) reveals a long and rather 

rambling discussion, in which the main participants were 

Shill, Nackan, Mr N Alborough (the chairman of Allied), 

Bruce and Jones. 

During the afternoon of Saturday, 8 September 

Jones gave to Nackan a new draft of the article ("LS9") 

prepared (purportedly) in accordance with the agreement 



15 

evidenced by the letters LS6 and LS7. According to 

Shill it was immediately apparent from LS9 that in 

drafting the article appellants had not complied with the 

agreement and indeed had made no endeavour to do so. It 

was essentially a revision of the former draft LS4 in 

which certain materially incorrect statements had been 

excluded, but in which the gist remained the same. This 

description of LS9 is disputed by Jones in an answering 

affidavit, but he concedes that it contained "elements of 

what had appeared in the previous proposed article". 

The founding affidavit particularizes the respects in 

which LS9 is alleged to be "substantially inaccurate, 

defamatory and damaging". I shall ideal with some of 

these later in this judgment. It was also apparent to 

Shill that much of the article was based upon Jones's 

interpretations of the confidential information derived 

from the telephone tapes and the Allied document. 

Thereafter there were various exchanges between 



16 

the parties, the details of which are not important. 

The general attitude of Sage and Shill was that the 

proposed article LS9 was not in accordance with the 

agreement between the parties and they demanded an 

immediate undertaking that it would not be published. 

Appellants were not prepared to give such an undertaking: 

hence the urgent application. The details of the relief 

claimed and that granted by the Court a quo appear from 

the reported judgment, pages 120 F-I and 137 C-F. 

The case, as presented by the parties on 

appeal, raises three main issues: 

(a) whether the use by appellants of information 

derived from the tapes and the Allied document 

(for convenience when referring to them 

collectively I shall speak of "the confidential 

sources") in a published article in the 

Financial Mail would have been unlawful; 

(b) whether the proposed article contained 



17 

statements which were defamatory of the 

respondents and actionable or amounted to 

injurious falsehoods concerning them; 

(c) if (a) and/or (b) be answered in the affirma­

tive, whether the agreement evidenced by the 

letters LS6 and LS7 (which I shall call "the 

publication agreement") precluded respondents 

from taking action to prevent publication of 

the article LS9. 

These issues will be considered in turn. 

Use of Information derived from Confidential Sources 

In determining whether or not appellants were 

entitled to use in a published article information 

derived from the confidential sources, the Judge a quo 

turned his attention to two legal concepts, a person's 

right to privacy and the law relating to unfair (or 

rather unlawful) competition. After surveying the 



18 

former and referring to a number of decided cases on the 

subject the learned Judge concluded that (at 131 F) -

".... the right to privacy, being a real 

right of personality, only applies to 

natural persons and does not apply to a 

company." 

The question whether the publication of information 

derived from the confidential sources would constitute an 

invasion of Sage's right to privacy was accordingly not 

pursued. 

Joffe J then proceeded to consider unlawful 

competition as a basis for denying appellants the right 

to publish the information. Again, having referred to 

various authorities on the topic, he concluded as follows 

(at 132 F - 133 A): 

"Any person's conduct which interferes 

with the trader's right to carry on his 

lawful business, whether he is a competi­

tor or not, may constitute unlawful 

competition. Does a company's right to 



19 

trade without wrongful interference from 

others encompass the right to have the 

confidentiality of its internal oral and 

written communications respected? To put 

it another way: Are the secret boardroom 

deliberations of a company to be 

respected, or is it open season on 

information so that he with the best 

listening device or bugging apparatus can 

ascertain the business secrets and plans, 

indeed the innermost business secrets, of 

a company? 

To my mind it is clear that the 

ordinary conduct of business postulates 

the need that, included in the right to 

conduct business without unlawful 

interference, is the right of a company 

that its internal communications will not 

be eavesdropped upon, nor recorded, nor 

intercepted. 

In exercising the right to trade and 

carry on a lawful business, a company or 

other juristic person would be entitled to 

regard the confidential oral or written 

communications of its directors and 

employees as sacrosanct and would in 

appropriate circumstances be entitled to 



20 

enforce the confidentiality of the 

aforesaid oral and written communications. 

To my mind, such right would in appro­

priate circumstances be enforceable 

against whosoever is in possession thereof 

and whosoever seeks to utilise it. The 

fact that the person who is in possession 

thereof was not party to the unlawful 

conduct in obtaining it does not exclude 

the right which the applicants would 

have." 

He further held that in determining whether in the 

circumstances of this case information from the 

confidential sources could be utilised as source material 

for the article regard should be had to the interests of 

Sage, the appellants and the general public, more 

particularly those who held a financial interest in Sage 

(at 133 F-G). Having weighed these various interests he 

concluded that the respondents were entitled to the 

interdicts claimed (at 133 F - 134 I). 

For the reasons which follow I agree that it 



21 

would have been unlawful for appellants to use informa­

tion gleaned from the confidential sources in the 

proposed article. And in stating those reasons I propose 

to deal first with information derived from the tapes. 

I think, with respect, that the learned Judge a 

quo erred in concluding that it had been held, or stated, 

in Universiteit van Pretoria v Tommie Meyer Films (Edms) 

Bpk 1979 (1) SA 441 (A) that the right to privacy 

pertains only to natural persons and that an artifical 

person, such as a company, enjoys no such right. It is 

clear from the passage in the judgment of Rabie JA which 

appears at the bottom of page 456 that the Court 

proceeded on the assumption, without deciding the matter, 

that the appellant, a university and an artificial 

person, would in appropriate instances ("gepaste 

gevalle") enjoy a right to privacy. 

Since the decision in the Tommie Meyer case, 

supra, this Court has held that a trading corporation can 



22 

sue for damages in respect of a defamation which injures 

its good name and business reputation; and that it may 

recover such damages without having to prove actual loss 

(see Dhlomo N O v Natal Newspapers (Pty) Ltd and Another 

1989 (1) SA 945 (A), at 952 E - 953 D). In so holding 

this Court endorsed what had been stated in G A Fichardt 

Ltd v The Friend Newspapers Ltd 1916 AD 1 and other cases 

decided after 1916. In addition, a corporation so 

defamed may also claim damages to compensate it for any 

actual loss sustained by it by reason of the defamation 

(Caxton Ltd and others v Reeva Forman (Pty) Ltd and 

Another 1990 (3) SA 547 (A), at 560 I - J). In Dhlomo's 

case the Court went on to consider the question whether 

the right to sue for defamation should be restricted to 

trading corporations or whether such right should also be 

extended to non-trading corporations and held that (at 

954 D) -

".... a non-trading corporation can sue 



23 

for defamation if a defamatory statement 

concerning the way it conducts its affairs 

is calculated to cause it financial 

prejudice." 

(Per Rabie ACJ, who delivered the unanimous judgment of 

the Court.) 

The Court left open the question whether a non-trading 

corporation could sue for defamation if the defamation 

related to the conduct of its affairs but was not 

calculated to cause it financial prejudice (at 954 E); 

and Rabie ACJ added this further rider (at 954 F-G): 

"My aforesaid finding must not be 

taken to mean that I hold the view that 

every non-trading corporation will in all 

circumstances be entitled to sue for 

defamation. It is conceivable, I think, 

that such a corporation may, in certain 

circumstances, be denied the right to sue 

on the ground of considerations of public 

or legal policy. (Such considerations 

moved the Court in the Spoorbond case, 

supra, to hold that a department of the 



24 

State should not be permitted to sue for 

defamation.) The present case can 

conceivably give rise to the question 

whether it would be in the public interest 

to permit attacks on political bodies, 

whose policies and actions are normally 

matters for debate on public and political 

platforms, to be made the basis of claims 

for damages in Courts of law. However, I 

express no opinion thereon." 

The point left open by this rider came before 

this Court for decision in the recent case of Argus 

Printing and Publishing Co Ltd v Inkatha Freedom Party 

1992 (3) SA 579 (A) and it was held as follows (I quote 

the headnote): 

"Public policy, and in particular the need 

to protect freedom of political 

expression, does not require that any 

class of persons should be prevented from 

bringing proceedings for defamation. 

Where a right to sue exists, the law of 

defamation itself recognises the 

importance of freedom of political 



25 

expression, and makes provision for it. 

Moreover, this provision is tailored to 

the needs of particular situations and 

does not entail that a large class of 

juridical persons, including some which 

may be very deserving, would be entirely 

prevented from protecting their reputa­

tions by recourse to law. There is 

accordingly no good reason for excluding 

political bodies from the class of non-

trading corporations which are entitled to 

sue for damages for defamation." 

These developments in the law of defamation are 

not directly pertinent to the issues in the present case, 

but I refer to them to indicate that as a matter of 

general policy the Courts have, in the sphere of 

personality rights, tended to equate the respective 

positions of natural and artificial (or legal) persons, 

where it is possible and appropriate for this to be done. 

In the sphere of defamation this can be done for, as 

Schreiner JA explained in Die Spoorbond and Another v 



26 

South African Railways 1946 AD 999, at 1010: 

"Our action for defamation is derived 

ultimately from the Roman actio injuriarum 

which 'rested on outraged feelings, not 

economic loss' (Buckland, Textbook of 

Roman Law, sec 202). Even in the early 

days of recorded Roman law mention was 

specifically made, in this connection, of 

public insults, but the gist of the action 

was the intentional and unjustified 

hurting of another's feelings and not the 

damage to his reputation considered as 

something that belonged to him. In our 

modern law, as often happens, the wide old 

delict of injuria has split up into 

different delicts, each with its own name, 

leaving a slight residue to bear the 

ancient title. The particular delict now 

known as defamation has lost a good deal 

of its original character since it is no 

longer regarded primarily as an insulting 

incident occurring between the plaintiff 

and the defendant personally, with 

publicity only an element of aggravation 

by reason of the additional pain caused to 

the plaintiff. Although the remnant of 



27 

the old delict of injuria still covers 

insults administered privately by the 

defendant to the plaintiff, the delict of 

defamation has come to be limited to the 

harming of the plaintiff by statements 

which damage his good name." 

Although a corporation has "no feelings to outrage or 

offend" (see Spoorbond case, at 1011), it has a reputa­

tion (or fama) in respect of the business or other 

activities in which it is engaged which can be damaged by 

defamatory statements and it is only proper that it 

should be afforded the usual legal processes for 

vindicating that reputation. (Cf. Neethling, Potgieter 

and Visser, Deliktereq, 2 ed, at 324, also the article by 

Neethling and Potgieter in (1991) 54 THRHR 120, at 122-

3.) 

In Deliktereq the learned authors discuss (at 

pp 324-5) the question whether the protection thus 

afforded to a legal person in regard to defamation can be 



28 

extended to other personality rights; and in regard to 

some such rights conclude that because they relate 

essentially to wounded feelings, they are not available 

to a legal person. The authors continue (at 325) 

"Hierteenoor kan die persoonlikheids-

nadeel by krenking van die regte op 

privaatheid en identiteit op dieselfde 

wyse as by die op die fama ontleed word en 

sal daar tot dieselfde gevolgtrekking 

geraak word as in die geval van aantasting 

van die fama. Dit beteken dat ook in 

geval van privaatheid en identiteit 'n 

persoonlikheidskrenking sonder 'n gevoels-

krenking kan bestaan (privaatheid en 

identiteit kan immers ook geskend word 

sonder dat die benadeelde daarvan bewus 

is). Gevolglik behoort die actio 

iniuriarum 'n regspersoon teoreties ook by 

privaatheid- en identiteitskending toe te 

kom al kan daar nie van gekrenkte 

gevoelens sprake wees nie." 

I am in general agreement with this viewpoint in regard 

to the right to privacy. 



29 

I need not essay a definition of the right to 

privacy. Suffice it to identify two forms which an 

invasion thereof may take, viz (i) an unlawful intrusion 

upon the personal privacy of another and (ii) the 

unlawful publication of private facts about a person (see 

McQuoid-Mason, The Law of Privacy in South Africa, at 37-

9, 86-8, 135 et seq, 169 et seq; Deliktereg, at 346-7; 

Neethling Persoonlikheidsreq, 2 ed, at 217-34). Of 

course, not all such intrusions or publications are 

unlawful. And in demarcating the boundary between 

lawfulness and unlawfulness in this field the Court must 

have regard to the particular facts of the case and judge 

them in the light of contemporary boni mores and the 

general sense of justice of the community, as perceived 

by the Court (cf Schultz v Butt 1986 (3) SA 667 (A), at 

679 B-C; S v A and Another 1971 (2) SA 293 (T), at 299 

C-D; S v I and Another 1976 (1) SA 781 (RAD), at 788 H -

789 B; Deliktereg, p 346) . Often, as was pointed out 



30 

by Joffe J (see reported judgment at 130 C - 131 E), a 

decision on the issue of unlawfulness will involve a 

consideration and a weighing of competing interests. 

For example, in the case of S v I and Another, supra, the 

Appellate Division of Rhodesia held (in a prosecution for 

criminal injuria) that where an estranged wife, together 

with a private detective employed by her, had peeped at 

night into her husband's bedroom, this invasion of his 

privacy was "justified" in that they did so solely with 

the bona fide motive of obtaining evidence of the 

husband's adultery; and that accordingly the wife and 

private detective were not guilty of criminal injuria. 

Here the Court had to weigh the husband's right to 

privacy against the wife's interest in obtaining evidence 

of his infidelity. Similarly, in a case of the 

publication in the press of private facts about a person, 

the person's interest in preventing the public disclosure 

of such facts must be weighed against the interest of the 



31 

public, if any, to be informed about such facts. In 

this weighing-up process, there are usually a number of 

factors to be taken into account (see Persoonlikheidsreq, 

at 243 et seq). Whether the defendant's competing 

interest should be regarded as a ground of justification 

("regverdigingsgrond" - see Persoonlikheidsreg, at 237 et 

seq) which rebuts a prima facie unlawfulness or whether 

it is simply one of the factors to be taken into account 

in determining unlawfulness in the first place, need not 

now be considered. 

I now return to the facts of this case. The 

telephone-tapping which occurred was manifestly an 

unlawful invasion of the privacy of Sage and its corpo­

rate executives and appellants did not seek to justify 

the tapping; nor is there any acceptable evidence on 

record which would possibly provide such justification. 

Indeed I did not understand appellants' counsel to argue 

to the contrary. The actual tapping, however, is not the 



32 

real issue in the case. The real issue is whether 

appellants, having come into possession of the tapes that 

were produced in the tapping process, were entitled to 

use information derived therefrom in an article to be 

published in the Financial Mail. Furthermore, it 

should be pointed out that in the Court a quo the legal 

proceedings were for an interdict to prevent unlawful 

publication; not for damages arising from an unlawful 

publication which had taken place. 

In considering this issue, the fact that the 

information in question was obtained by means of an 

unlawful intrusion upon privacy is a factor of major 

significanceIn Persoonlikheidsreq, Prof Neethling 

states (at 223): 

"Dit behoef myns insiens geen betoog nie 

dat indien 'n persoon kennis van private 

feite deur 'n onregmatige indringings-

handeling bekom, enige openbaarmaking van 

sodanige feite deur daardie persoon, of 

trouens enige ander persoon, die be-



33 

nadeelde se reg op privaatheid skend." 

While I agree, with respect, with this as a general 

proposition, I would be hesitant to hold that it is 

subject to no exceptions. It might well be that if in 

the case of information obtained by means of an unlawful 

intrusion the nature of the information were such that 

there were overriding grounds in favour of the public 

being informed thereof, the Court would conclude that 

publication of the information should be permitted, 

despite its source or the manner in which it was 

obtained. 

In this connection the English case Lion 

Laboratories Ltd v Evans and Others [1984] 2 All E R 417 

(CA) provides an interesting analogy. There the plain­

tiff company manufactured and marketed an instrument 

known as an intoximeter which was used by the police for 

measuring levels of intoxication by alcohol. Plaintiff 



34 

discovered that two technicians who had worked on the 

instrument and had thereafter left the plaintiff's employ 

were in possession of copies of some of the plaintiff's 

internal and confidential correspondence, which indicated 

doubts as to the reliability and accuracy of the 

intoximeter, and that they had given this correspondence 

to a national daily newspaper with a view to publication. 

At first instance the plaintiff obtained an injunction 

(pending trial) against the newspaper restraining 

publication. An appeal against this order succeeded and 

the injunction was discharged. It was held that even 

though the confidential information in question had been 

unalwfully obtained "in flagrant breach of confidence", 

it was necessary to weigh two competing public interests: 

firstly the public interest in the preservation of the 

right of organizations to keep secret confidential 

information, and secondly the interest of the public in 

being kept informed of matters which are of real public 



35 

concern. In the instant case this meant weighing the 

public interest in maintaining the confidentiality of the 

plaintiff's documents against the public interest in the 

accuracy and reliability of an instrument on which 

depended the liability of a person to be convicted and 

punished for a drink-driving offence. The Court 

concluded that the latter interest should prevail. 

Three points made in the judgments in this case are 

worthy of repetition for present purposes: 

(1) There is a wide difference between what is 

interesting to the public and what it is in the 

public interest to make known. (See at 423 c.) 

(2) The media have a private interest of their own 

in publishing what appeals to the public and 

may increase their circulation or the numbers 

of their viewers or listeners; and they are 

peculiarly vulnerable to the error of confusing 

the public interest with their own interest. 



36 

(See at 423 d.) 

(3) "There is a public interest of a high order in 

preserving confidentiality within an 

organisation. Employees must be entitled to 

discuss problems freely, raise their doubts 

and express their disagreements without the 

fear that they may be used to discredit the 

company and perhaps imperil the existence of 

the company and the livelihood of all those who 

work for it. And I am old-fashioned enough to 

think that loyalty is a virtue that it is in 

the public interest to encourage rather than to 

destroy by tempting disloyal employees to sell 

confidential documents to the press, which I am 

sure would be the result of allowing the press 

to publish confidential documents under cover 

of a shadowy defence of public interest." 

(Per Griffiths LJ at 433 d - e.) 



37 

(See also Attorney General v Guardian Newspapers Ltd and 

Others (No 2) and related appeals [1988] 3 All E R 545 

(HL), the well-known "Spycatcher" case.) With respect, 

I would enthusiastically endorse this viewpoint. In my 

view there is a public interest in preserving 

confidentiality in regard to private affairs and in 

discouraging the leaking of private and confidential 

information, unlawfully obtained, to the media (and 

others). 

The proposed article LS9 (which for convenience 

of reference has been divided into 24 paragraphs), like 

its predecessor, concentrates on Sage's financial 

situation, using as its opening salvo Sage's interim 

report which announced a 2c cut in the interim dividend 

(from 22c to 20c). The article commences with the 

somewhat sensational statement that when this 

announcement was made "the alarm bells started to ring 

all over Diagonal Street". The article makes passing 



38 

reference to the dispute between the parties and the 

threat of an interdict, and to the alleged differences 

between Sage and the Allied Group, and then concentrates 

for the next nine paragraphs on what are termed Sage' s 

"American problems", i e the financial problems 

associated with Independent and Sage's decision to 

dispose of its interest in Independent. The general 

theme is that, as the article puts it, "(t)he cash crunch 

is now very close". The following six paragraphs revert 

to the problems in the relationship between Sage and 

Allied; and the final four paragraphs purport to be an 

analysis of Sage's interim results. 

It is common cause (or at any rate not in 

dispute) that six of the nine paragraphs relating to 

Sage's "American problems" were based on information 

gleaned from the tapes. The actual contents of the 

tapes are not before us, but it is accepted that they 

include recordings of discussions and negotiations 



39 

between Nackan and third parties of a confidential and 

sensitive nature relating to Sage's American interests. 

All that Jones, in his supplementary answering affidavit, 

says in this regard is that he did not make the 

recordings or instigate their making. This is beside the 

point. As I have held, the tapes were made in the 

course of an unlawful intrusion into Sage's privacy and 

at all material times Jones and the other appellants were 

well aware of this fact. 

Assuming, in favour of the appellants, that in 

a case where the information sought to be published was 

obtained by means of an unlawful intrusion, there may 

nevertheless still be overriding considerations of public interest which would permit of it being published, it 

seems to me that such a case would be a rara avis and 

that the public interest in favour of publication would 

have to be very cogent indeed. In my opinion, this was 

not such a case. Here the information in question 



40 

related to sensitive and confidential information 

concerning Sage's internal affairs and delicate business 

negotiations being conducted by it and no good reason was 

advanced by the appellants as to why the public should 

have been informed about all this or why indeed the 

appellants should have been permitted to use this 

information as the springboard for what is generally a 

fairly hostile article concerning Sage and its financial 

affairs. 

The Allied document was also a confidential, 

internal document belonging to Allied, but a copy of 

which was sent to Shill. It had a very limited 

circulation within Allied and was not even placed before 

the full board of directors. It dealt with confidential 

and sensitive matters concerning the relationship between 

Sage and Allied. Mr Alborough filed an affidavit in 

these proceedings confirming these facts and stating that 

Allied had never given, and would never give, permission 



41 

for the document to be disclosed to third parties. The 

recommendations contained in the document were never 

accepted by Allied. There is no explanation on record 

as to how the Allied document came to be abstracted from 

Allied's possession and passed on to Jones. When 

questioned about this at the meeting of 7 September Jones 

appears to have been vague and evasive. It must have 

been obvious to Jones from the start that the document 

was a confidential one and that his possession of it was 

unlawful. And certainly after the first meeting with 

Sage's representatives on 3 September he would have been 

under no illusions in this regard. 

It seems to me that in substance the Allied 

document stood on the same footing as the tapes. It 

contained private information relating to the 

relationship between Sage and Allied and Jones's 

possession thereof was unlawful. There was, in my view, 

no overriding consideration of public interest justifying 



42 

publication. It was argued by appellants that because 

it was an Allied document Sage did not have locus standi 

to seek an interdict restraining its publication. The 

argument is artificial and without substance. Alborough 

made it clear what Allied's attitude was and at the 

interview on 7 September he associated himself with the 

demand that the contents of the document were not to be 

disseminated. Having regard to the contents of the 

document, it seems to me that Sage also had a direct and 

substantial interest in ensuring that information which 

it contained was not unlawfully published. 

In the result, therefore, the position is that 

at least half of the article LS9 (twelve paragraphs) was 

based on information derived from the tapes and the 

Allied document and that the publication by appellants of 

this information would have infringed Sage's right of 

privacy. Although the appellants tendered in the 

supplementary answering affidavit to delete or reformu-



43 

late a few sentences in the proposed article, this 

obviously did not meet the gravamen of Sage's complaint. 

There was never any tender to excise from the article the 

portions based upon information derived from the con­

fidential sources. And it was not for the respondents or 

the Court to attempt such an excision. Subject, 

therefore, to the defence based upon the publication 

agreement, the respondents were, in my view, entitled to 

the interdicts granted. 

Defamation and/or Injurious Falsehood 

The Court a quo (see reported judgment at 135 

I) held that the proposed article LS9 was defamatory of 

both Sage and Shill. Because of the confidential nature 

of the information concerned the learned Judge did not 

particularize the defamation and forbade reporting of the 

contents of the papers in the case (at 137 F-G). 

In argument before us respondents' counsel 



44 

identified five separate defamations in the proposed 

article. The alterations to the article which, as I 

have indicated, were tendered in appellants' supplemen­

tary answering affidavit were designed to meet certain 

charges of defamation. In addition, it was contended on 

appellants' behalf that in so far as certain portions of 

the article were defamatory of respondents they 

constituted fair comment. It was argued, on the 

authority of Heilbron v Bliqnaut 1931 WLD 167, at 169, 

that it was sufficient for appellants merely to have "set 

up" such a defence in order to defeat a claim for an 

interdict restraining publication and that the meaning 

attributed to the phrase "set up" in Buthelezi v Poorter 

and Others 1974 (4) SA 831 (W) was incorrect. 

In view of the conclusion to which I have 

arrived in regard to the use by appellants in the 

proposed article of information derived from the 

confidential sources and in regard to the relief to which 



45 

respondents were entitled, it is not necessary for me to 

finally decide the various issues relating to defamation. 

I would, however, stress that in all five instances there 

were reasonable grounds for respondents feeling that they 

had been defamed (in other words, the averments were not 

frivolous); and that in two instances, at least, my prima 

facie view is that the relevant passages in the article 

were defamatory. I refer in this connection to par 17 

of the article LS9 in which the following statement 

appears: 

"Some of Allied's executives believe Sage 

attempted unduly to influence the Allied's 

lending policies over a R26m loan request 

from Sacib, then a troubled encyclopedia 

company equally owned by Sage and the now-

collapsed Sprintex. In turn Sprintex was 

14%-owned by Sage. The loan request was 

eventually turned down"; 

and also to par 18 in which it is suggested that at some 

stage salesmen attached to Sage Financial "took unaccept-



46 

able advantage of Allied's branch network and client 

lists". 

The Publication Agreement 

It was submitted by appellants' counsel that 

the publication agreement, as evidenced by the letters 

LS6 and LS7 (quoted above), precluded respondents from 

approaching the Court for the relief which it claimed. 

It seems to me that this defence, to be effective, must 

go the length of establishing that in terms of the 

agreement respondents consented in advance to the article 

LS9 being published in its entirety in the Financial Mail 

or (which seems to amount to the same thing) that the 

respondents waived their right to object to the 

publication of the entire article. 

It is to be noted that although this defence 

was placed at the forefront of counsel's submissions to 

us, the point was never taken by appellants on the 



47 

papers. Whether respondents would have wished to place 

additional facts before the Court had the point been so 

taken is uncertain. In view, however, of the conclusion 

to which I have come as to the merits of the argument it 

is not necessary to pursue this aspect of the matter. 

In determining whether the publication 

agreement should be interpreted as appellants suggest it 

is important to note that the article which was to be 

published was not yet in existence at the time when the 

agreement was entered into. All that then existed was 

the draft article LS4, which it was agreed in terms of 

par 1 of LS6 would not be published. 

LS6 proceeds to provide for the meeting 

described in par 2 thereof and pars 3 and 4 regulate the 

nature of the interview to be conducted at that meeting. 

Where par 4 speaks of Sage being "interviewed concerning 

non-Allied topics canvassed in the article", it 

presumably refers to the draft article LS4, since at the 



48 

time that the meeting was due to take place that would 

have been the only relevant article in existence. Par 

5, by contrast, appears to refer to the proposed article 

(which later came into existence in the form of LS9); 

and so does par 6. This last paragraph is a critical one 

and I quote it again: 

"Before publication Sage will approve 

(vet) the article only in order to see 

that its answers and views are fairly 

represented." 

With this must be read par 2 of the letter LS7 reading: 

"With regard to point 6, we confirm that 

it was agreed that the vetting will not 

mean that if your client is unhappy with 

the article as a whole, our client will be 

precluded from publishing." 

(In all the circumstances respondents must be taken to 

have accepted this gloss upon par 6 of LS6.) 

These two paragraphs, read together, are far 

from clear. For instance, though Sage appears to have 



49 

been given the right in par 6 to "approve (vet)" the 

article in respect (only) of the representation of its 

answers and views, it is not clear what its position 

would be if it did not approve the article in these 

respects. Moreover, it is also not clear whether par 2 

means that if Sage were unhappy about the presentation of 

its answers and views, the article might nevertheless be 

published; or whether par 2 should be confined to 

matters unrelated to the presentation of Sage's answers 

and views (which I shall call "extraneous matters"). 

Be that as it may, it would seem that as far as 

extraneous matters are concerned (and these would for the 

most part include the portions later objected to in LS9), 

Sage's unhappiness therewith would not, in terms of par 

2, result in the appellants being "precluded from 

publishing". The essential question is: do the words 

quoted mean -

(1) that appellants are not precluded by the 



50 

publication agreement from publishing; or 

(2) that appellants are not precluded on any 

grounds from publishing, i e are given carte 

blanche to publish? 

In deciding this question of interpretation the 

following background facts and surrounding circumstances 

should be borne in mind: 

(a) It was clearly contemplated that the proposed 

article referred to in par 6 and par 2 would be 

a revised version of and cover more or less the 

same ground as the draft article LS4. 

(b) Respondents had voiced fierce objection to the 

use in LS4 of information derived from the 

confidential sources and to statements therein 

which it regarded as being damaging and 

defamatory. Appellants, on the other hand, 

were unyielding in their determination to use 

information from the confidential sources and 



51 

the parties had failed to reach agreement, save 

on a very limited basis. 

(c) Respondents accordingly had good reason to 

believe, or at any rate suspect, that the 

proposed article would similarly use 

information from the confidential sources and 

might contain damaging or defamatory material. 

In the circumstances it seems to me to be 

improbable in the extreme that Sage would have intended, 

in exchange for the very limited (and dubious) advantage 

of being entitled to "vet" (whatever that may mean) the 

manner in which the article represented its answers and 

views, to forego all its rights to prevent the 

publication of an article which had not yet seen the 

light of day, the contents of which were at that stage an 

unknown quantity, but concerning which Sage had grounds 

to believe that it might be subject to the same or 

similar objections as those raised in respect of LS4. 



52 

(And, of course, as events turned out the proposed 

article L59 was in fact subject to such objections.) It 

also seems improbable that appellants intended to exact 

so one-sided a bargain. In a case such as this, where 

the meaning of the words used in the contract is not 

clear, there is room for the rule of interpretation which 

puts an equitable construction on the contract and does 

not adopt a meaning which gives one party an unfair or 

unreasonable advantage over the other (Wessels The Law of 

Contract in South Africa, 2 ed, secs 1974-77; Rand 

Rietfontein Estates Ltd v Cohn 1937 AD 317, at 330-1; 

Christie, The Law of Contract in South Africa, 2 ed, at 

253; Paddock Motors (Pty) Ltd v Igesund 1975 (3) SA 294 

(D), at 298 D-F). 

Moreover, as I have said, the interpretation 

advanced by appellants' counsel amounts to a waiver by 

respondents of the right to object (and to enforce that 

objection by legal action) on any ground to this future 



53 

article, whatever it might contain, however much it might 

also be based on the confidential sources of information 

and however injurious or defamatory it might also turn 

out to be. The locus classicus on waiver is the 

following statement by Innes CJ in Laws v Rutherfurd 1924 

AD 261, at 263: 

"The onus is strictly on the appellant. 

He must show that the respondent, with 

full knowledge of her right, decided to 

abandon it, whether expressly or by 

conduct plainly inconsistent with an 

intention to enforce it. Waiver is a 

question of fact, depending on the 

circumstances." 

(See also Hepner v Roodepoort-Maraisburg Town Council 

1962 (4) SA 772 (A), at 778 D - 779 A.) In considering 

whether waiver has been established in a particular case 

the Court may take cognizance of the fact that persons do 

not as a rule lightly abandon their rights (see Alfred 

McAlpine & Son (Pty) ltd v Transvaal Provincial 



54 

Administration 1977 (2) SA 310 (T), at 324 A - 325 A and 

the authorities there cited; Le Roux v Odendaal and 

Others 1954 (4) SA 432 (N), at 441 D - E). 

As the case of Ellis and Others v Laubscher 

1956 (4) SA 692 (A) shows, this general approach to the 

establishment of a waiver also applies to the 

interpretation of an ambiguous contractual provision. 

In delivering the majority judgment Fagan JA stated (at 

702 E - F): 

"'n Afstand van regte word nie vermoed 

nie, maar moet streng bewys word; en 

selfs as ek gemeen het dat die dokument in 

hierdie opsig dubbelsinnig is (wat nie my 

mening is nie), sou ek die vertolking moet 

laat geld wat regte onaangetas laat. Ek 

mag vir hierdie stelling verwys na 'n lang 

reeks gewysdes waarin hierdie Hof die 

beginsel neergelê en toegepas het, " 

This is a further cogent reason for adopting 

the interpretation of the publication agreement which is 



55 

set out in (1) above. 

Accordingly I hold that the publication 

agreement did not preclude the respondents from seeking 

the interdicts which they obtained on the grounds 

advanced by them. 

The appeal is dismissed with costs, including 

the costs of two counsel. 

M M CORBETT 

KUMLEBEN JA) 
HOWIE AJA) CONCUR 



LL Case No 612/1990 

IN THE SUPREME COURT OF SOUTH AFRICA 

APPELLATE DIVISION 

In the appeal between: 

FINANCIAL MAIL (PTY) LIMITED 1st Appellant 

TIMES MEDIA LIMITED 2nd Appellant 

MICHAEL COULSON 3rd Appellant 

JIM JONES 4th Appellant 

KNL PUBLISHING (PTY) LIMITED 5th Appellant 
and 

SAGE HOLDINGS LIMITED 1st Respondent 

LOUIS SHILL 2nd Respondent 

CORAM: CORBETT CJ, VAN HEERDEN, KUMLEBEN, 

GOLDSTONE JJA et HOWIE AJA 

HEARD: 24 AUGUST 1992 

DELIVERED: 18 FEBRUARYS 1993 

JUDGMENT 

VAN HEERDEN JA: 



2 

If the agreement reached by the parties on 

3 September 1990 is left out of consideration, I 

agree with the Chief Justice that it would have been 

unlawful for the appellants to use information 

derived from the tapped telephone conversations ("the 

tapes"). I have some doubt, however, as to whether 

the respondents would have been entitled to prevent 

publication of material gleaned from the Allied 

document, which was not compiled by or on behalf of 

the respondents. But I shall assume that publication 

and dissemination of such information would also have 

been unlawful vis-a-vis the respondents. 

I respectfully disagree, however, with the 

Chief Justice's construction of the agreement. I do 

so for the following reasons. 

The agreement falls to be interpreted 

against the following background: 

1) The first draft article (LS4), which 



3 

was received by the second respondent ("Shill") on 

31 August 1991, contained material culled from the 

tapes as well as from the Allied document. This 

included references to the book-over of 50 000 Sage 

shares; the financial difficulties experienced by 

American affiliates of the first respondent ("Sage"); 

attempts by Sage's officials to influence the 

Allied's lending policy; the use made by salesmen of 

FPS (a so-called financial off-shoot of Sage) of the 

Allied's computer network, and negotiations between 

Shill and Mr Ball of First National Bank regarding a 

take-over of the Allied by Sage or that bank. 

2) When the respondents threatened to 

apply for an interdict prohibiting publication of 

LS4, Shill knew that the fourth respondent had 

utilised information derived from the Allied 

document. 

3) - During the subsequent negotiations 



4 

between the parties' legal advisers it was disclosed 

that the tapes constituted an additional source of 

information upon which portions of LS4 were based. 

4) Shill was concerned about the breach 

of Sage's "privacy and confidentiality". Hence, as 

stated in the founding affidavit, he wished "to have 

full access to the ... next draft article in order to 

approve and vet that article in all respects in­

cluding both fact and opinion". (My emphasis.) 

5) Subsequently Shill relented somewhat. 

This led to the conclusion on 3 September 1990 of an 

agreement "in principle". The following morning the 

wording of the agreement was settled in the form of a 

handwritten document (LS5) which in turn was con­

firmed by letters written by the parties' attorneys. 

For ease of reference I quote the full 

contents of LS5: 

"1. FM [the first appellant] will not 

publish the draft article shown to 



5 

Sage [the first respondent]. 

2. Sage (L Shill) and Allied [?] will 

meet the editor or his deputy and 

journalist of FM on 10 September 

1990 and be interviewed concerning 

the relationship and state of 

affairs between Sage and Allied. 

3. In so far as any question may 

require research it will be 

researched and then answered. 

4. Sage may be interviewed concerning 

any tapes canvassed in the article 

and Sage will in its own words 

present its view and facts of these 

tapes. 

5. The article will be an exclusive but 

FM is aware that Sage is about to 

issue a statement concerning indus­

trial espionage. 

6. Before publication Sage will approve 

(vet) the article only and in order 

to see that its answers and views 

are fairly represented." 

One notes the following important features 

of the agreement. Firstly, the first appellant 

undertook not to publish LS4 in its then existing 



6 

form. In return Sage would arrange a meeting at 

which representatives of Sage and the Allied would be 

interviewed on the relationship between those con­

cerns. Clearly this interview would focus on the 

contents of the Allied document. Thirdly, the 

respondents consented to be interviewed on those 

portions of LS4 gleaned from the tapes. Finally, 

Sage obtained the right to veto the article to be 

written as a result of the interviews but only if its 

"answers and views" were not fairly represented. 

In my view the parties to the agreement 

clearly envisaged that the revised article would, to 

a considerable extent, be based on information 

derived from the tapes and the Allied document ("the 

confidential sources"). LS4, of course, also con­

tained material culled from those sources, but the 

agreement contemplated that the rewritten article 

would also embody the answers given and, views 



7 

expressed during the envisaged interviews - and Sage 

could prevent publication of the whole article if it 

did not fairly represent such answers and views ("the 

condition"). If the parties did not contemplate 

that, subject to the condition, information obtained 

from the confidential sources could be published 

notwithstanding its confidentiality, I have diffi-

culty in grasping the purpose of the agreement. On 

such a construction the envisaged interviews would 

have been futile. After all, those interviews, which 

would primarily focus on the confidential sources, 

would serve no purpose if the answers given and views 

expressed in regard thereto could not be published in 

conjunction with the confidential matter to which 

they pertained. Moreover, the fact that Sage was 

granted the right to veto the article if the condi-

tion was not fulfilled, irresistibly leads to the 

conclusion that it could be published if the condi-



8 

tion was in fact satisfied. 

It should also be borne in mind that the 

agreement conferred very real benefits upon Sage. 

Firstly, it obtained a conditional rigth to veto 

publication of material irrespective of whether such 

publication would be unlawful because of the con-

fidentiality of its sources. Secondly, Sage could 

"vet" the whole article and not only those parts 

relating to the confidential sources. 

In the final analysis the effect of the 

agreement may be thus summarised. 

1) If the condition were not fulfilled 

the article could not be published. 

2) If it were fulfilled the respondents 

could not prevent publication on the sole ground that 

it contained confidential information - which was to 

be the very subject of the envisaged interviews. 

It is unnecessary to determine whether Sage 



9 

could "vet" the rewritten article in its unfettered 

discretion (which, of course, would have to be 

arrived at honestly), or whether it had to exercise 

an arbitrium boni viri. I say so because, whatever 

the true import of the condition may have been, the 

respondents effectively and deliberately prevented 

its fulfilment. Firstly, at the outset of the 

interview, Shill stated that he was not prepared to 

answer any questions relating to the tapes (although 

it would appear that subsequently its contents were 

discussed to some degree). Secondly, and more 

importantly, Shill declined to "vet" the revised 

article before the date on which, to his knowledge, 

it was to be published. Indeed, it seems clear that 

Shill would have refused to approve of the article 

even if satisfied that the condition had been ful­

filled. Such refusal would have stemmed from his 

attitude that the article "was founded substantially 



10 

upon ... unlawful information". 

It is true that in their opposing affi­

davits the appellants did not specifically rely on 

the agreement as a defence to the application. 

However, all the relevant facts were set out in the 

founding affidavit, and since the application was an 

urgent one the appellants, without filing any papers, 

would have been entitled to contend that that affi­

davit did not, or did not fully, warrant the granting 

of the orders sought by the respondents. 

I am consequently of the view that the 

respondents should not have been granted an injunc­

tion on the basis that publication of the confiden­

tial material without more would have been unlawful. 

I do not think, however, that the agreement provided 

a licence for publishing matter, and in particular 

unlawful defamatory material, which would be 

objectionable on a ground not relating to its confi-



11 

dentiality. Properly construed, the agreement merely 

prevented the respondents from objecting to the 

publication of information which would have been 

unlawful because, and only because, of its confiden­

tiality (provided, of course, that the condition was 

fulfilled). Clearly, therefore, the agreement also 

did not cover defamatory inferences drawn from 

confidential information. 

In my view paragraphs 7, 17, 18 and 19 of 

the rewritten article contain defamatory matter. I 

am furthermore of the opinion that the appellants 

failed to justify the proposed publication of those 

paragraphs. Since this is a minority judgment no 

purpose would be served in spelling out my reasons 

for those conclusions. 

I would therefore uphold the appeal with 

costs, including the costs of two counsel, and 

substitute the following for the orders made by the 



12 

court a quo: 

"1. The respondents are interdicted from 

printing, publishing or distributing 

paragraphs 7, 17, 18 and 19 of 

annexure LS5. 

2. The respondents are ordered to pay 

the costs of the application, in­

cluding the costs reserved on 11 

September 1990." 

H J O VAN HEERDEN JA 

GOLDSTONE JA CONCURS 


